Covid-19 Info
Updates from the UniversityUpdate / 16 January 2023
New measures
The University’s Covid-19 Task Force hereby announces that, following the Ministry of Health Circular no. 51961 of 31/12/2022, the Covid-19 Measures in force at the University and the Form for requesting teaching materials, or to take exams, graduation and final exams remotely, have been updated.
Specifically, the relevant changes introduced by Ministry of Health Circular no. 51961 are as follows:
- those who test positive for SARS-CoV-2 (molecular or antigenic diagnostic test) must self-isolate. The self-isolation period may be terminated:
- 5 days after testing positive for the first time, or 5 days after the onset of symptoms, regardless of whether an antigenic or molecular test has been carried out, for those who have always been asymptomatic or who have not shown symptoms for at least 2 days. For those who have always been asymptomatic, the self-isolation period may end even earlier than 5 days if an antigenic or molecular test performed at a health facility/pharmacy proves negative;
- after 5 days, but always necessarily following an antigenic or molecular test with a negative result, for immunocompromised individuals;
- as soon as an antigenic or molecular test proves negative, for health workers, if they have been asymptomatic for at least 2 days;
- at least 5 days after testing positive for the first time, if asymptomatic for at least 2 days and negative to an antigenic or molecular test, for those who entered Italy from the People's Republic of China in the 7 days preceding the first positive test.
Please note: FFP2 face masks must be worn at the end of the isolation period until 10 days after the onset of symptoms or the first positive test (in the case of asymptomatic individuals). It is recommended to avoid vulnerable people and/or gatherings. These precautions may be discontinued in the event of a negative antigenic or molecular test.
Anyone who knows they have been in close contact with a positive person must wear an FFP2 face mask when indoors or in crowds, for at least 5 days after the last contact, and take an antigenic or molecular test if flu-like symptoms appear. They should, therefore, take the exam or attend lectures in person, wearing an FFP2 face mask for at least 5 days after the last contact with a positive person. Healthcare workers should take an antigenic or molecular test on a daily basis until the 5th day after the last contact with a confirmed positive case.
It is recommended to continue to comply with all public health measures adopted by the University.
Signed,
The University’s Covid-19 Task Force

VIGICOVID
Aiutaci a monitorare la sicurezza dei vaccini anti-COVID19.
Segnala una reazione avversa ›
Con VIGICOVID è possibile segnalare l’effetto nocivo o non voluto insorto, della vaccinazione anti-COVID19, anche relativa a soggetto diverso rispetto al segnalatore. Le segnalazioni effettuate saranno trasferite automaticamente nella Rete Nazionale di Farmacovigilanza dell'Agenzia Italiana del Farmaco per le opportune analisi.
Per maggiori informazioni è possibile contattare i Responsabili di Farmacovigilanza del Veneto
© Università di Verona - Centro Regionale di Farmacovigilanza del Veneto.
L’Unità di Crisi comunica che, a seguito di quanto disposto nella Circolare del Ministero della Salute n. 51961 del31/12/2022, sono stati aggiornati le Misure igienico-sanitarie in vigore all’interno degli spazi universitari e il Modulo per la richiesta di materiale lezioni, esame o sessione di laurea o diploma a distanza.
Nello specifico, le variazioni rilevanti introdotte dalla Circolare n.51961 del Ministero della Salute sono le seguenti:
- Le persone risultate positive ad un test diagnostico molecolare o antigenico per SARS-CoV-2 sono sottoposte alla misura dell’isolamento, che potrà terminare:
- dopo 5 giorni dal primo test positivo o dalla comparsa dei sintomi, a prescindere dall’effettuazione del test antigenico o molecolare, per i casi che sono sempre stati asintomatici e per coloro che non presentano comunque sintomi da almeno 2 giorni. Per i casi che sono sempre stati asintomatici, l’isolamento potrà terminare anche prima dei 5 giorni qualora un test antigenico o molecolare effettuato presso una struttura sanitaria/farmacia risulti negativo;
- dopo 5 giorni, ma sempre necessariamente a seguito di un test antigenico o molecolare con risultato negativo, per i casi in soggetti immunodepressi;
- non appena un test antigenico o molecolare risulti negativo, per gli operatori sanitari, se asintomatici da almeno 2 giorni;
- dopo un periodo minimo di 5 giorni dal primo test positivo, se asintomatici da almeno 2 giorni e negativi a un test antigenico o molecolare, per i cittadini che abbiano fatto ingresso in Italia dalla Repubblica Popolare Cinese nei 7 giorni precedenti il primo test positivo.
È obbligatorio, a termine dell’isolamento, l’uso di dispositivi di protezione delle vie respiratorie di tipo FFP2 fino al decimo giorno dall’inizio della sintomatologia o dal primo test positivo (nel caso degli asintomatici), ed è comunque raccomandato di evitare persone ad alto rischio e/o ambienti affollati. Queste precauzioni possono essere interrotte in caso di negatività a un test antigenico o molecolare.
- I contatti stretti di casi positivi devono applicare il regime dell’autosorveglianza, durante il quale è obbligatorio indossare dispositivi di protezione delle vie respiratorie di tipo FFP2, al chiuso o in presenza di assembramenti, fino al quinto giorno successivo alla data dell’ultimo contatto stretto. Se durante il periodo di autosorveglianza si manifestano sintomi suggestivi di possibile infezione da Sars-Cov-2, è raccomandata l’esecuzione immediata di un test antigenico o molecolare. Gli operatori sanitari devono eseguire un test antigenico o molecolare su base giornaliera, fino al quinto giorno dall’ultimo contatto con un caso confermato.
Si raccomanda di continuare a rispettare tutte le misure igienico sanitarie adottate dall’Università.
Firmato
Unità di Crisi
In vista dell’inizio del nuovo anno accademico, considerato l’attuale stato epidemiologico e le indicazioni ministeriali per il contenimento dei contagi da SARS-CoV-2, l’Unità di Crisi dell’Università di Verona ribadisce a tutti i lavoratori, gli studenti e i frequentatori degli spazi universitari (anche dipendenti di ditte esterne) l’importanza di rispettare le seguenti misure igienico sanitarie:
- Rispettare il divieto di accesso agli spazi universitari con temperatura corporea > 37,5° e sintomatologia respiratoria (simil influenzale/simil Covid-19/polmonite)
- Rispettare il divieto di accesso in caso di accertata positività al virus Sars-Cov-2 e di provvedimento di isolamento. Si ricorda che, a seguito della Circolare del Ministero della Salute n. 37615 del 31/08/2022, le persone risultate positive ad un test diagnostico molecolare o antigenico per SARS-CoV-2 sono sottoposte alla misura dell’isolamento, con le modalità di seguito riportate:
- per i casi che sono sempre stati asintomatici oppure sono stati dapprima sintomatici ma risultano asintomatici da almeno 2 giorni, l’isolamento potrà terminare dopo 5 giorni, purché venga effettuato un test, antigenico o molecolare, che risulti negativo, al termine del periodo d’isolamento;
- in caso di positività persistente, si potrà interrompere l’isolamento al termine del 14° giorno dal primo tampone positivo, a prescindere dall’effettuazione del test; in questo caso, si raccomanda di utilizzare dispositivi di protezione di tipo FFP2, in attesa della negativizzazione.
Alla luce di queste disposizioni, è stato aggiornato anche il modulo per richiedere di poter effettuare gli esami in data differita o a distanza (a discrezione del docente), o (NOVITÀ) per richiedere di poter usufruire di registrazioni o di materiale didattico integrativo, in caso di isolamento per positività. Il modulo aggiornato è disponibile tra i “Documenti utili” nella pagina web info-covid.
- Se si è stati in contatto stretto con persona risultata positiva al COVID-19, si deve utilizzare un dispositivo di protezione di tipo FFP2 per 10 giorni, e chiamare il proprio medico alla comparsa di qualsiasi sintomo
- Evitare gli assembramenti e mantenere una distanza interpersonale di almeno 1 metro, anche nelle aree comuni, nelle mense/aree ristoro e davanti ai distributori di bevande e snack; in tali aree è bene sostare per un breve periodo di tempo, in modo contingentato
- All’interno degli spazi Universitari (aule, laboratori, biblioteche, spazi comuni, ecc.), in particolare laddove non sia possibile mantenere una distanza interpersonale di almeno 1 m, è ancora raccomandato indossare un dispositivo di protezione delle vie aeree (anche mascherina chirurgica), per proteggere naso e bocca
- Lavarsi spesso le mani con acqua e sapone e/o utilizzando gel disinfettante
- Aprire frequentemente le finestre, per aerare i locali, in particolar modo negli spazi affollati o frequentati da più persone
- Informare tempestivamente e responsabilmente il responsabile dell’Elemento Organizzativo presso cui si sta svolgendo il proprio lavoro, o il responsabile dell’attività didattica in corso (nel caso degli studenti), della comparsa di sintomi del Covid-19 (in particolare i sintomi di influenza, di alterazione della temperatura). Le persone in tale condizione dovranno recarsi alla portineria per essere dotate di un dispositivo dio protezione di tipo FFP2, ove non ne fossero già provviste, e dovranno allontanarsi dalle strutture universitarie e contattare il proprio medico curante nel più breve tempo possibile. A seguito della segnalazione, il personale di prima accoglienza contatterà la ditta delle pulizie per la sanificazione degli ambienti in cui era presente la persona positiva.
Firmato
Unità di Crisi
Alla luce dell’evoluzione della situazione epidemiologica, e della riduzione dei contagi in ambiente bibliotecario, si revoca l’obbligo di utilizzo di Dispositivi di protezione delle vie respiratorie di tipo FFP2, disposto lo scorso 12 luglio, sia per i lavoratori che per l’utenza del Sistema Bibliotecario di Ateneo.
Si ricorda, tuttavia, che, al fine di continuare a prevenire i contagi, è comunque raccomandato di:
- evitare di creare assembramenti e mantenere una distanza interpersonale di almeno 1 m;
- rispettare il divieto di accesso con sintomatologia respiratoria e temperatura corporea > 37,5°;
- effettuare una frequente pulizia delle mani con acqua e sapone e/o utilizzando gel disinfettante;
- utilizzare un dispositivo di protezione delle vie aeree (anche mascherina chirurgica), laddove non sia possibile mantenere una distanza interpersonale di almeno 1 m;
- aerare frequentemente i locali, se possibile, avendo cura, finché le finestre sono aperte, di spegnere l’aria condizionata, per evitare sprechi di energia.
Si confida nella collaborazione di tutti e tutte.
In the light of the recording of Covid-19 clusters in our libraries, all University Library’s staff and users are now advised that they must wear an FFP2 face mask at all times while at the Library.
Users and staff are kindly requested to adhere to these measures, so that the Library's services can continue to be provided to the public.
Signed
The University’s Covid-19 Task Force
Update: Covid-related measures in workplaces
Following the increase in Covid-19 cases in recent weeks, due to the circulation of highly transmissible SARS-CoV-2 virus variants, and in light of the indications provided in the new 'Protocollo condiviso di aggiornamento delle misure per il contrasto e il contenimento della diffusione del virus sars-cov-2/covid-19 negli ambienti di lavoro', signed by the Ministry of Labour, the Ministry of Health, MISE, INAIL and social partners, on 30 June 2022, to provide companies with guidelines shared by the parties to ensure healthy and safe working environments and working methods, the University of Verona considers it essential to stress the importance of the Covid-19 measures currently in place to all workers, students and visitors to University premises (including employees of external companies). Specifically, they must:
- not access University premises when showing flu-like symptoms and a body temperature >37.5°;
- promptly and responsibly inform the person in charge of the Unit at which one is working, or the person in charge of the current teaching activity (in the case of students), of the occurrence of symptoms of Covid-19 (in particular flu-like symptoms, temperature changes). People concerned must go to the reception desk to be fitted with an FFP2 face mask, if they are not already equipped with one, leave the university premises and contact their GP/doctor as soon as possible. Following the report, the reception staff will contact the cleaning company to sanitise the rooms where the positive person was present;
- take all hygienic precautions, especially for hands, by cleaning them frequently with soap and water and/or using the sanitizing gel dispensers installed in all classrooms and corridors;
- avoid gatherings and maintain an inter-personal distance of at least 1m, even in the common areas, canteens and cafeterias, or in front of vending machines; please do not stand for long periods in these areas and do not gather;
- frequently open the windows to allow air exchange, taking care, as long as the windows are open, to turn off the air conditioning, in order to avoid wasting energy.
With regard to Personal Protective Equipment (PPE), University users are advised that they should wear a facemask while at the University, in all indoor spaces. Facemasks should be worn especially in the following contexts:
- in the classroom, during lectures/exams/labs;
- in the library;
- during conferences and events open to the public (including graduation ceremonies);
- where it is not possible to maintain an interpersonal distance of at least 1 m.
This recommendation also applies to university staff in the workplace, unless a distance of at least 2 m is continuously guaranteed. Moreover, FFP2 facemasks must be worn at all times, when:
- sharing the same work space with vulnerable colleagues;
- displaying any respiratory symptoms;
- taking part in public competitions or selections;
- attending hospital wards, even if for study or work reasons.
Based on specific indications from the responsible GP or person in charge of the Prevention and Protection Service, the Rector, in his capacity as employer, may identify particular groups of workers to whom appropriate personal protective equipment (FFP2) must be provided, in which case they must be worn, paying particular attention to vulnerable employees.
With regard to vulnerable employees, the employer establishes, in consultation with the responsible GP, specific preventive and organisational measures; in particular, the ‘Working from home’ scheme can be adopted as a useful tool to tackle the spread of Covid-19, especially with regard to vulnerable employees, who are more exposed to the risks arising from the disease.
The regulation of exceptional health surveillance for the protection of vulnerable employees shall be extended until 31.7.22.
PPE - Face masks
-
In light of the Decree of the Ministry of Health of 28/04/2022 and the Circular of the Minister for Public Administration of 29/04/2022, and in view of the fact that, despite the end of the health emergency, the SARS-CoV-2 virus is still being transmitted, causing a significant number of Covid cases, from 2 May 2022 it is strongly recommended that face masks be worn at all times at the University in all indoor areas. In particular, it is recommended to wear at least a surgical face mask, and preferably an FFP2 face mask, at gatherings (e.g. during lectures, in the library, during conferences and events open to the public), and where it is not possible to keep a minimum distance of 1 metre from others.
This also applies to University staff when carrying out their work, unless they are able to maintain a distance of at least 2 metres from other people at all times.
This recommendation applies, for instance, to:
- members of staff who are in contact with the public (i.e. front-office activities) without other suitable protective barriers;
- staff carrying out their work in rooms shared with one or more colleagues, even if there are only two of them, unless the relevant circumstances prevent people from gathering;
- face-to-face meetings, where social distancing is not feasible;
- people queueing to get into canteens or other common areas (e.g. internal cafeterias, offices);
- those sharing their office/room with so-called 'fragile' people;
- those showing any symptoms affecting the respiratory tract;
- those using lifts;
- people taking part in open competitions or selections.
Face masks remain mandatory for anyone attending hospital wards for work or study purposes.
Green pass – Covid Certificates
-
From 1 May 2022, anyone entering the University's facilities - whether internal staff, students or external visitors - will no longer be required to show their Green Pass or Covid certificate;
-
Green Passes or Covid certificates will not be required for conferences, events and exhibitions either.
Other Covid-related measures
- The Covid-19 vaccine requirement for University staff, established as of 1 February 2022, will remain in force until 15 June 2022; for those who do not comply with this obligation, only the sanctions in place shall remain, under the jurisdiction of the Ministry of Health through the Italian Revenue Agency;
- the vaccine requirement shall not apply to individuals who suffer a serious and proven medical condition certified by the GP or vaccination staff, in accordance with the Ministry of Health circulars on exemption from Covid-19 vaccination; in such cases vaccination may be omitted or postponed.
Following the below recommendations, in addition to wearing PPE face masks, is still highly recommended to continue preventing the spread of Covid-19:
- keep a safe distance of at least 1 metre from other people:
- do not come to the University if your body temperature is above 37.5°
- open the windows frequently to allow for air exchange;
- get a Covid-19 vaccine, including the booster dose. Please note that the vaccination requirement for permanent staff (except for those with a valid medical exemption) is in force until 15 June, and that failure to comply could result in a fine being issued.
Lectures
- Teaching and learning activities in the second semester will be delivered in the same way as in the first semester;
- only students who are self-isolating because they have tested positive will be able to request to take their exams or final/graduation examination remotely at a distance. If this applies to you, please complete and submit the relevant form (Online Exams Request Form).
In-person graduation and final examinations will resume at the University without attendance restrictions, although classroom capacity requirements will remain in place for safety reasons; therefore, no more people than the official capacity of the classroom may be admitted. During graduation and final examinations it is strongly recommended that all those attending wear at least a surgical mask, preferably an FFP2 face mask, and that all the general Covid measures mentioned above be followed.
The University’s Covid-19 Task Force
Dispositivi di protezione delle vie respiratorie
- Fino al 30 aprile 2022, in tutti gli spazi chiusi dell’Università, è obbligatorio indossare almeno una mascherina chirurgica, tranne che non sia garantito in modo continuativo l’isolamento.
- Fino al 30 aprile 2022 è obbligatorio indossare dispositivi di protezione delle vie respiratorie di tipo FFP2 per gli eventi e per le competizioni sportive. In ambito universitario, resta, pertanto, valido l’obbligo di indossare tali dispositivi per gli utenti esterni che vogliano accedere alle biblioteche di Ateneo, partecipare agli esami finali di laurea o di diploma e ai convegni/eventi/mostre organizzati all’interno dell’Università.
Green pass
- Fino al 30 aprile 2022, resta valido l’obbligo di possesso di green pass base per il personale non strutturato, per gli studenti, per gli utenti esterni e per i lavoratori di altre società che svolgono la propria attività presso l’università, anche se hanno più di 50 anni.
- Dal 1° aprile al 30 aprile tutto il personale universitario strutturato, soggetto all’obbligo vaccinale fino al 15 giugno 2022, potrà accedere alle strutture universitarie con il green pass base. Dall’1 maggio al 15 giugno 2022 non ci sarà più alcun obbligo di green pass anche per queste categorie di persone.
- Il green pass base sarà, inoltre, sufficiente, per accedere alle mense e per partecipare a concorsi pubblici e ad eventi o competizioni sportive che si svolgano all’aperto.
- Fino al 30 aprile 2022 servirà, invece, ancora, il green pass rafforzato per gli utenti esterni che vogliano:
- accedere alle biblioteche universitarie;
- utilizzare palestre e spogliatoi dell’Università;
- partecipare a convegni e congressi;
- partecipare ad eventi e competizioni sportive, al chiuso;
- partecipare agli esami finali di laurea o di diploma.
Obbligo vaccinale
- L’obbligo vaccinale per la prevenzione dell'infezione da SARS-CoV-2 per il personale delle università, istituito dal 1° febbraio 2022, resterà in vigore fino al 15 giugno 2022; per chi non adempie a tale obbligo, permane il solo regime sanzionatorio di competenza del Ministero della salute per il tramite dell’Agenzia delle Entrate.
- L’obbligo non sussiste in caso di accertato pericolo per la salute, in relazione a specifiche condizioni cliniche documentate, attestate dal proprio medico curante di medicina generale ovvero dal medico vaccinatore, nel rispetto delle circolari del Ministero della salute in materia di esenzione dalla vaccinazione anti SARS-CoV-2; in tali casi la vaccinazione può essere omessa o differita.
Misure di contenimento del contagio
- Fino al 30 aprile 2022 continuano ad applicarsi alle istituzioni universitarie:
- l’obbligo di indossare mascherine chirurgiche, al chiuso;
- la raccomandazione di mantenere una distanza interpersonale di 1m, se possibile;
- il divieto di accesso con sintomatologia respiratoria e temperatura corporea > 37,5°.
- L’Unità di Crisi invita, ancora, tutta la popolazione universitaria a procedere con la vaccinazione anti Sars-COV-2, effettuando anche la dose booster.
Didattica
- Le modalità di erogazione delle attività didattiche nel secondo semestre rimarranno invariate rispetto al primo semestre. Pertanto, in considerazione del fatto che i contagi sono ancora frequenti (infatti alcune restrizioni continueranno a essere valide a livello normativo anche dopo lo scadere dello stato di emergenza sanitaria) le registrazioni delle lezioni dovranno continuare a essere disponibili, secondo le indicazioni attualmente in vigore, fino al termine dell’anno accademico 2021/22.
- Per quanto riguarda gli esami finali di laurea o di diploma, fino al 30 aprile, il numero di persone esterne che ciascun candidato/candidata potrà invitare (eventuale fotografo professionista compreso) sarà elevato da 10 a 15.
Si raccomanda di collaborare con il personale di prima accoglienza, che continuerà, fino al 30 aprile 2022, ad effettuare i previsti controlli.
Si allega, infine, la nota ai Rettori e ai Direttori Generali dell’Università del Ministro dell’Università e della Ricerca, prof.ssa Maria Cristina Messa, con indicazioni utili al fine di garantire una tempestiva e uniforme applicazione delle nuove disposizioni, introdotte con il DL 24 marzo 2022, n.24.
Firmato
Unità di Crisi
Modalità di erogazione della didattica per il II semestre
Come anticipato nel comunicato dell’Unità di Crisi del 27 gennaio 2022, sono confermate anche per il secondo semestre le attuali modalità di erogazione delle attività didattiche, in presenza, con occupazione delle aule al 100%.
L’accesso in aula richiederà obbligatoriamente la preventiva prenotazione del posto tramite l’App UNIVR Lezioni o tramite l'analogo servizio web; una volta prenotato il posto in aula, ci si può sedere dove si trova libero. Una volta seduti, si dovrà registrare obbligatoriamente, sempre tramite app o web, il numero del posto a sedere che si è occupato. Verrà data priorità di accesso all’aula alle studentesse e agli studenti con esigenze specifiche di apprendimento e alle studentesse e agli studenti internazionali che lo richiederanno.
Verranno inoltre assicurate sia la registrazione che la pubblicazione immediata delle lezioni, per un tempo limitato e comunque non inferiore a un mese, consentendo così a studentesse e studenti, che non riusciranno a frequentare in presenza per limiti logistici e/o per il principio di turnazione sopra menzionato, di fruirne. La richiesta di consultazione delle registrazioni oltre il mese, da parte di studentesse e studenti con disabilità/DSA, sarà possibile mediante apposita modulistica pubblicata dalla UO Inclusione e accessibilità.
Per quanto riguarda gli spazi studio, si ribadisce che, analogamente a quanto disposto per le aule, sarà possibile occupare tutti gli spazi al 100%, se utilizzati per studiare, con l’obbligo tassativo di mantenere indossata la mascherina. Negli spazi studio sarà, comunque, mantenuta l’indicazione di divieto di seduta a posti alterni, nel caso fossero utilizzati per la pausa pranzo, secondo le regole di seguito riportate.
Si ricorda che, per accedere alle strutture universitarie, gli studenti devono essere in possesso del Green Pass “base” e che devono indossare, sempre all’interno, e anche all’esterno nello svolgimento delle attività didattiche o in caso di possibili assembramenti, una mascherina almeno di tipo chirurgico, ma, preferibilmente di tipo FFP2 senza valvola, in particolare durante gli esami, le sedute di lauree, le lezioni e la permanenza nelle biblioteche e nelle sale studio.
Fermo l’obbligo di indossare la mascherina durante l’entrata e uscita dall’aula e in caso di spostamenti dalla cattedra, nello svolgimento della lezione è consentito al docente abbassare la mascherina a condizione che:
- la postazione alla cattedra sia distanziata di almeno due metri dalla prima fila di studenti o, in alternativa, sia dotata di barriera in plexiglass frangifiato;
- il docente si doti di prodotti igienizzanti (ad es. salviette o spray) e a fine lezione igienizzi la superficie del tavolo e la strumentazione utilizzata (in particolare: microfono, mouse, tastiera).
Si ribadisce che è vietato l’accesso alle strutture universitarie in presenza di febbre (oltre 37.5°) o di altri sintomi simil-influenzali e che devono essere rispettate tutte le misure igieniche di prevenzione del contagio, in particolare per quanto attiene al divieto di assembramento (sia internamente che esternamente agli edifici universitari) e alle regole da adottare nella consumazione di cibi e bevande.
Per gli esami di laurea, gli esami finali di dottorato, i diplomi di specializzazione, gli esami finali di master e di corsi di perfezionamento resta in vigore quanto indicato nel comunicato del 27 gennaio 2022 e dettagliato nel VADEMECUM PER L’ORGANIZZAZIONE DI ESAMI DI LAUREA, ESAMI FINALI DI DOTTORATO, DIPLOMI DI SPECIALIZZAZIONE, ESAMI FINALI DI MASTER E DI CORSI DI PERFEZIONAMENTO_rev. 28/01/2022.
L’Unità di Crisi evidenzia che tutti i provvedimenti presi, pubblicati nel presente comunicato, sono frutto di scelte volte all’accoglimento delle richieste effettuate dagli studenti, allineandosi anche alle attuali disposizioni volte a un graduale ritorno alla normalità (vedasi, ad es., fine dell’obbligo di utilizzo di mascherine all’aperto, se non c’è pericolo di assembramento, a partire da Venerdì 11/02/2022), ma che tale fiducia dovrà essere ricambiata da atteggiamenti responsabili e rispettosi, da parte degli studenti, delle studentesse e di tutto il personale universitario.
Regole per mangiare/bere negli spazi universitari
Alla luce di quanto sopra, l’Unità di Crisi sospende nuovamente il divieto di bere e mangiare all’interno e all’esterno degli edifici universitari, a condizione che siano rispettate le seguenti misure igienico sanitarie:
- non si creino assembramenti;
- sia mantenuto il distanziamento di almeno 1 m tra un utente e l’altro, rispettando il divieto di sedersi in alcune postazioni, debitamente contrassegnate, o di spostare le sedie;
- ci si tolga la mascherina solo per il tempo strettamente necessario e bere o mangiare;
- ci si trovi a mangiare/bere, possibilmente, sempre con le stesse persone, in modo da circoscrivere la possibilità di contagio ad una piccola parte di utenti, rintracciabili. Nel caso in cui qualcuno dovesse risultare positivo, dovrà avvisare tempestivamente le persone con cui ha mangiato/bevuto, o, comunque, con cui ha avuto contatti stretti (senza mascherina, per più di 15 minuti, a meno di 2m di distanza - ad es., fumato) nelle 48 ore precedenti il tampone positivo (se asintomatici) o la comparsa dei sintomi, di seguire le indicazioni sulla quarantena descritte nella Circolare del Ministero della Salute n.9498 del 04/02/2022;
- sia effettuata una frequente igiene delle mani;
- si pulisca con salviette igienizzanti (di cui ciascuno dovrà munirsi) il piano su cui si è mangiato e gli oggetti di uso comune al termine del pasto.
Si informa, comunque, che il servizio mensa di ESU di Verona è attivo; per maggiori informazioni, si consulti la pagina dedicata: https://www.esu.vr.it/servizi/servizio-di-ristorazione/#ristoranti
In coerenza con tale provvedimento, l’Unità di Crisi sospende anche il divieto di organizzare coffee-break e pause pranzo in occasione dei convegni.
Si rimanda al VADEMECUM PER L’ORGANIZZAZIONE DI CONVEGNI ED EVENTI ALL’INTERNO DEGLI SPAZI UNIVERSITARI - Revisione del 15/02/2022, per le regole da applicare.
Comunicazione della Referente universitaria COVID-19
Alla luce dell’attuale stato epidemiologico e delle norme previste per la gestione degli isolamenti e delle quarantene, la Referente universitaria COVID-19, dott.ssa Debora Brocco comunica che:
- chi risulta positivo, dovrà contattare il proprio medico di medicina generale e seguire le sue istruzioni, in merito all’isolamento. I soggetti positivi dovranno, altresì, verificare se nelle 48 ore precedenti il tampone positivo o la comparsa dei sintomi hanno avuto contatti stretti (senza mascherina, per più di 15 minuti, a meno di 2m di distanza), in particolare con altri studenti o con personale universitario; in tal caso, dovranno avvisarli di seguire le indicazioni sulla quarantena descritte nella Circolare del Ministero della Salute n.9498 del 04/02/2022 (vd. allegato);
- i contatti stretti di persona positiva dovranno seguire le indicazioni sulla quarantena descritte nella Circolare del Ministero della Salute n.9498 del 04/02/2022 a seconda del proprio stato vaccinale/di guarigione ed eventualmente, in caso di dubbi (es. convivenza con soggetti positivi, senza possibilità di isolamento), sentire il proprio medico di base.
Allo stato attuale, non è più necessario contattare la referente COVID di Ateneo per segnalare tutti i casi di positività o di contatto stretto, in particolare se questi sono legati alla propria vita privata e non all’ambito universitario; ma la dott.ssa Brocco resta a disposizione (reperibile all’indirizzo e-mail debora.brocco@univr.it o ai numeri 045/8027683 – 347/8337833) nel caso si rendessero necessarie segnalazioni di possibili contagi in ambiente lavorativo o nell’ambito della didattica (in particolare, in occasione di laboratori), o, comunque, per eventuali richieste specifiche. Si ricorda, a tal fine, che sono considerati contatti stretti quelli avuti nelle 48 ore precedenti il tampone positivo o la comparsa dei sintomi, senza mascherina, per più di 15 minuti, a meno di 2m di distanza; pertanto, i contatti avuti a lezione, con mascherina, NON sono da considerare contatti stretti.
firmato
Unità di Crisi
- Graduation ceremonies, and Second Semester lectures
The February graduation session will be held in person, with the possibility, for both students and lecturers, of requesting to participate at a distance only in the event of isolation, quarantine or for serious and proven health reasons related to the current health emergency, by sending the ONLINE EXAMS REQUEST FORM (Form for requesting to take exams, graduation and final exams remotely) to the relevant President of the Graduation Committee.
External users, of which there may be a maximum of 10 per graduate, must have an "enhanced" Green Pass/Covid certificate (‘Certificazione verde rafforzata’), and all participants must wear FFP2 face masks (see: ‘Guidelines on graduation and final exams - for degree programmes, PhD programmes, Postgraduate specialisation programmes, Professional Master’s programmes, and advanced courses’).
Based on the current Covid-19 situation, lectures will continue to be held in person in the second semester, with the same rules as in the first semester, and classroom capacity will be maintained at 100%. If conditions change or there are new national or regional regulations, these measures shall be promptly reviewed.
It is recommended that FFP2 face coverings be used, particularly during examinations, graduation sessions, lectures and when in libraries and study rooms.
- Access to University premises
Concerning access to University facilities and premises, whose requirements were set out in ‘Update of 12 January 2022’, in compliance with the provisions of Decree Law no. 1 of 7 January 2022, the Covid-19 Task Force, in light of the Circular of the Ministry of Universities no. 1119 of 25/01/2022 (allegare), hereby states as follows:
- The vaccine requirement, in force as of 1 February 2022, will only apply to University employees, i.e. teaching staff (researchers of all types, associate professors, full professors), administrative managers and technical-administrative staff, both permanent and temporary staff.
From 1 February 2022, the University’s Human Resources Department will check, on behalf of the Rector, the vaccination status of all the University staff described above, through a platform made available by the Ministry of Health through CINECA. Those who do not comply with these measures will be asked to produce, within five (calendar) days of receipt of the invitation, documentation proving that they have been vaccinated, or that they have been granted exemption or deferral of vaccination, or that they have booked their vaccination, which must be no later than twenty (calendar) days of receipt of the invitation. Alternatively, they will need to produce documentation proving that they have been exempted from receiving the vaccine due to other valid reasons, if applicable (e.g. recovery from Covid-19, until the earliest possible date of vaccination as set out in the Ministry of Health circulars).
During this time, staff may still come to work in possession of the ‘Basic’ Green Pass/Covid certificate (‘Certificazione verde base), to be checked in the usual manner. Failure to submit the required documents within five (calendar) days of receipt of the invitation, will result in suspension from work, without disciplinary sanctions for workers and without them losing their employment. During the period of suspension, which will last until the person concerned provides proof of vaccination, and in any event no later than 15 June 2022, he or she will not be entitled to any salary or remuneration.
- University staff members who submit their vaccine booking must then immediately, and in any case no later than three days after receiving the vaccine, send the relevant vaccine certificate. While waiting for the vaccination and, in the case of a first dose, until the 15th day after the vaccination, they will be allowed to access the workplace by holding a ‘Basic’ Green Pass/Covid certificate (‘Certificazione verde base’). Please note that, for those who have already turned or will turn 50 by 15/06/2022, an "enhanced" Green Pass/Covid certificate (‘Certificazione verde rafforzata’) is required from 15/02/2022 for access to all workplaces.
- University staff members submitting a certificate of exemption or deferral of vaccinations due to a proven health risk, in relation to serious and proven medical conditions, certified by the patient's GP or vaccination medical staff, in accordance with the Ministry of Health circulars on vaccination exemption, may be assigned to different tasks or working conditions, without having their remuneration reduced, in order to avoid the risk of spreading infection.
- As regards contractors/contracted staff, e. including but not limited to: contract lecturers, scholarship and research grant holders, PhD students, trainees; staff working under an ‘occasional collaboration’ contract’ for teaching or research support activities, or ‘coordinated and continuous collaboration contract’; staff of research centres working at the University on the basis of agreements, the Green Pass/Covid certificate requirement will be as follows:
- ‘Basic’ Green Pass/Covid certificate (‘Certificazione verde base’), if under 50 years of age;
- ‘Enhanced’ Green Pass/Covid certificate (‘Certificazione verde rafforzata’), from 15 February 2022, for those who have already turned or will turn 50 by 15 June 2022.
Checks on Covid certificates will continue to be carried out by staff authorised by the Rector, in the usual manner.
- The Green Pass/Covid certificate requirement – either ‘Basic’ or ‘ Enhanced’ depending on the age of the individual concerned (from 15 February 2022) – shall also apply to staff from external companies carrying out activities within the University;
- The Green Pass/Covid certificate requirement – either ‘Basic’ or ‘ Enhanced’ depending on the age of the individual concerned (from 15 February 2022) – shall also apply to students (including those from other institutions with which there are University agreements in place - e.g. Accademia delle Belle Arti di Verona) wishing to access University facilities and premises. Checks on Covid certificates will continue to be carried out by staff authorised by the Rector, in the usual manner.
- The vaccination requirement shall apply from 15 February 2022 to students doing health-related internships, in accordance with Law no. 3 of 21/01/2022 converting Decree Law no. 172/2021 (in force since 26/01/2022). Please note that failing to comply with the vaccination requirement will result in the student being unable to gain access to the facilities where practical work placements and internships are to be held. Checks on Covid certificates will be carried out by the relevant degree programme Directors/Presidents/Coordinators, before the start of the internship; the managers of the facilities where the practical internships take place can carry out spot checks on students by asking them to show their ‘Enhanced’ Green Pass/Covid certificates.
Lecturers and teaching staff employed by the University are reminded that, in order to be able to check Green Pass/Covid certificates, they must be authorised by the Rector; please complete the relevant form (please see: ‘Useful documents’ > ‘Modulo delega ai docenti per verifica Green Pass’ on https://www.univr.it/it/coronavirus-info-docenti) and send it to the Rector’s Office (rettorato@ateneo.univr.it).
Please note that external users who wish to access University spaces and premises in order to:
- attend graduation ceremonies and final examinations (for PhD programmes, Postgraduate Specialisation programmes, Professional Master’s degrees, and advanced and professional development courses);
- attend events, films, conferences, exhibitions or any other initiative open to the public, both indoors and outdoors;
- access university libraries;
must have, regardless of age, an 'enhanced' Green Pass/Covid certificate (‘Certificazione verde rafforzata’) and wear an FFP2 face mask.
Following enactment of Decree Law No. 1 of 7 January 2022, “Misure urgenti per fronteggiare l’emergenza COVID-19, in particolare nei luoghi di lavoro, nelle scuole e negli istituti della formazione superiore”, the University’s Covid-19 Task Force communicates the following:
- As of 1 February 2022, vaccination will be mandatory for all University staff. On the basis of current legislation, the Rector, acting in his capacity as head of the University, shall promptly identify those who do not meet this obligation, inviting them to produce documentation proving that they have been vaccinated, or that they have been granted exemption or deferral of vaccination, or that they have booked their vaccination. Failure to comply with the mandatory vaccination requirement will result in suspension from work, without disciplinary sanctions for workers and without them losing their employment. During the period of suspension, which will last until the person concerned provides proof of vaccination, and in any event no later than 15 June 2022, he or she will not be entitled to any salary or remuneration.
The vaccination requirement applies to researchers of all types, associate professors, full professors, administrative managers and technical-administrative staff.
We are currently waiting for indications from the Ministry for Education, University and Research (MUR) as to whether the mandatory vaccination requirement should also apply to other categories, such as scholarship and research grant holders, PhD students or contract lecturers.
- Please note that, in order to gain access to university facilities, students, employees of external companies and anyone not complying with the above-mentioned mandatory vaccination requirement must have a "basic" Green Pass/Covid certificate (‘Certificazione verde base’) if they are under 50 years of age; from 1 February 2022, those who have turned or will turn 50 by 15 June 2022 must have an "enhanced" Green Pass/Covid certificate (‘Certificazione verde rafforzata’). Checks on Covid certificates will continue to be carried out by staff authorised by the Rector.
- External users who wish to access University spaces and premises in order to:
- attend graduation ceremonies and final examinations (for PhD programmes, Postgraduate Specialisation programmes, Professional Master’s degrees, and advanced and professional development courses);
- attend events, films, conferences, exhibitions or any other initiative open to the public, both indoors and outdoors;
- access university libraries;
must have, regardless of age, an 'enhanced' Green Pass/Covid certificate (‘Certificazione verde rafforzata’)and wear an FFP2 face mask.
- When carrying out University sports activities, the relevant guidelines drawn up by the University must be followed and complied with.
Access requirements to University’s facilities and spaces shall remain unchanged for those who are exempt from vaccination, as set out in the Circular of the Ministry of Health of 4 August 2021; furthermore, it is hereby confirmed that the validity of exemption certificates has been extended until 31 January 2022, with Circular of the Ministry of Health no. 59069 of 23/12/2021.
The ban on eating food at the University remains unchanged; this ban, previously communicated in relation to classrooms, study spaces, libraries, meeting rooms and laboratories, shall also apply to coffee breaks and lunch breaks organised with caterers as part of conferences or events.
Furthermore, while stressing that face coverings must be worn at all times inside and outside University facilities, it is recommended, in light of the current Covid-19 pandemic, that FFP2 face masks be used, particularly during examinations, lectures and when in the library.
As far as exams and graduation sessions are concerned, in accordance with the MUR note of 6 January, “Evoluzione del quadro epidemiologico - svolgimento con modalità a distanza delle prove, delle sedute di laurea e degli esami di profitto”, the Communication of 7 January from the Rector’s Delegate for Teaching to the Chairs of Teaching Committees [allegato 1], and taking into account both the requests of the Student Council, the Chairs of Teaching Committees and the Department QA Officers, and CoReCo meeting of 10 January, the University’s Covid-19 Task Forcehereby encourages lecturers to show flexibility in the way they conduct their courses (in person or at a distance) for the months of January and February. However, when considering possible changes to the way in which examinations and/or graduation sessions are held, which have been previously established with the sole aim of ensuring maximum safety, it is necessary that the academic calendar remains unchanged in order to avoid delays for students, who are advised to check the University website regularly for updates in this regard.
In order to enable students to take exams remotely from home, in light of the current epidemiological situation, the Task Force has therefore changed the relevant form “Richiesta di esame o sessione di laurea o diploma a distanza”, also allowing the following categories to request to take their exams at a distance:
- students who have a serious and proven Covid-related health condition;
- those who reside more than 80 km from the location of their degree programme ("non-local" students according to Regional Council resolution no. 809 of 22/06/2021), for oral exams only, to be held in January and February 2022. This is aimed primarily at ensuring the safety of students who must take long journeys using public transport, and at the same time ensuring that examinations can be administered efficiently and smoothly.
As far as the Smart Working scheme (i.e. ‘Working from home’) is concerned, the Task Force hereby announces that the Directorate General - in light of its communication sent to University administrative managers on 14 October 2021 and circular of 5 January 2022 signed by the Ministers for Public Administration, Renato Brunetta, and Labour, Andrea Orlando, aimed at encouraging bodies of the Italian Public Administration and private employers to make full use of ‘Working from home’ schemes already present within their respective contractual and regulatory frameworks - states that individual managers will be able to autonomously organise the activities of their structures, while maintaining services for users unchanged, by rescheduling timetables of staff working from home with a weekly, monthly or multiple monthly rotation, with a high degree of flexibility.
Therefore, each University Structure may, until 31 March 2022, adjust the amount of employees working from home and those in the office, according to the organisational methods it deems most effective, taking into account, as necessary at this particular time, the epidemiological situation and contingencies that may affect its employees (e.g., short quarantines for those who had been in contact with Covid-19 cases). Consequently, the percentage of employees working on site, which must be the highest according to the ‘Principle of prevalence’ set out in Ministerial Decree of 8 October 2021, can also be calculated based on the average over a period of several months.
Pursuant to Art. 17 of Decree-Law no. 221/21, ‘vulnerable workers’ certified by the relevant medical-legal bodies, including workers who have been recognised as ‘workers with serious disabilities’ (pursuant to Article 3(3) of Law No. 104 of 5 February 1992) shall be allowed to work from home, also as an exception to the above-mentioned principle, subject to the signing of an individual agreement, until the adoption of a Ministerial Decree and in any case no later than 28 February 2022.
Finally, following Legislative Decree no. 229 of 30/12/2021 and the Circular of the Ministry of Health no. 60136 of 30/12/2021, the methods and duration of isolation following positivity and quarantine for close contact, based on one's vaccination status, have been updated.
Please find attached the Circular of the Veneto Region of 5 January 2021, which includes a table showing isolation and quarantine time requirements. In light of these changes, please note that reporting to the University’s Covid-19 Contact Person (dott.ssa Debora Brocco, e-mail debora.brocco@univr.it; tel. 045/8027683 or 348/7337833) those who came in contact with a positive caseis no longer required, as everyone has to behave according to the attached guidelines, depending on their vaccination status and turning to their GP in case of doubt.
However, it is still essential to notify the University’s Covid-19 Contact Person in the event of a positive test result, in order to verify possible cases of contagion within the university facilities. In any case, the only health authorities that can order isolations or quarantines are GPs, paediatricians (‘Pediatri di libera scelta’) and SISP (Hygiene and Public Health Services). The University’s Covid-19 Contact Person will be available to answer any questions in this regard.
A seguito dell’emanazione del Decreto Legge n. 221 del 24 dicembre 2021, che ha prorogato lo stato d’emergenza fino al 31 marzo 2022 stabilendo ulteriori misure per il contenimento della diffusione dell'epidemia da COVID-19, l’Unità di Crisi ribadisce che:
1. in tutti gli spazi universitari, sia all’interno che all’esterno degli edifici, è sempre obbligatorio l’utilizzo di mascherine almeno di tipo chirurgico.
Eventuali novità riguardanti l’obbligo di utilizzo di dispositivi di protezione delle vie aeree FFP2, in particolari ambiti o per determinate categorie di persone, saranno comunicate successivamente, sulla base dell’evoluzione epidemiologica e delle disposizioni nazionali e regionali;
2. gli utenti esterni che vogliano accedere agli spazi universitari per:
- partecipare agli esami di laurea, esami finali di dottorato, diplomi di specializzazione, esami finali di master e di corsi di perfezionamento;
- partecipare ad eventi, proiezioni cinematografiche, convegni, mostre o a qualsiasi altra iniziativa aperta al pubblico, sia al chiuso che all’aperto;
- frequentare le biblioteche universitarie;
devono possedere il green pass “rafforzato”, ottenibile solo a fronte di vaccinazione o di guarigione dalla malattia.
Tale disposizione, oggi prevista dal D.L. n.221/2021, era già stata richiesta dall’Unità di Crisi con comunicato del 03/12/2021. Si ricorda, inoltre, che per attestare il proprio status di lavoratore o studente universitario, ai fini del controllo del green pass “base”, si dovrà esibire anche il proprio tesserino universitario (anche telematico);
3. è vietato consumare cibo all’interno degli spazi universitari; tale divieto, già comunicato in relazione ad aule, spazi studio, biblioteche, sale riunioni e laboratori, riguarda anche i coffee break e le pause pranzo organizzate con catering nell’ambito di convegni o eventi.
L’Unità di Crisi, in considerazione del fatto che il nuovo decreto legge, in combinato con la Circolare del Ministero della Salute n. 59207 del 24/12/2021, stabilisce un’ulteriore riduzione della validità del Green Pass da 9 a 6 mesi, a partire dal 1° febbraio 2022, ma anche, dal 10/01/2022, la possibilità di effettuare la dose booster a partire dai 4 mesi dal completamento del ciclo primario o dall’ultimo evento*, ricorda che è possibile per tutte/i (anche non residenti in Veneto) prenotarsi per la dose di richiamo (terza dose/dose booster), presso l’Ospedale B.go Trento o il Policlinico B.go Roma, al link zero coda (http://intranet-aouiverona.zerocoda.it/).
[ * NOTA: Per ultimo evento si intende la somministrazione dell’unica/ultima dose o la diagnosi di avvenuta infezione, in caso di soggetti vaccinati prima o dopo un’infezione da SARS-CoV-2]
Resta invariata la possibilità di accesso alle strutture universitarie per chi sia in possesso di esenzione dalla campagna vaccinale secondo quanto stabilito dalla Circolare del Ministero della Salute del 4 Agosto 2021; si conferma, altresì, che le certificazioni di esenzione sono state prorogate fino al 31 gennaio 2022, con Circolare del Ministero della Salute n.59069 del 23/12/2021. Si raccomanda, tuttavia, in particolare alle persone non vaccinate per motivi di salute, il rispetto di tutte le misure di prevenzione quali: utilizzo della mascherina, igiene delle mani, igiene respiratoria, distanza interpersonale e aerazione frequente degli ambienti chiusi.
firmato
Unità di Crisi
Following cases of Covid-19 among students at the University of Verona and in relation to the current pandemic, the University’s Covid-19 Task Force considers it necessary to reintroduce, as of 9 December and until further notice, a ban on eating food inside University premises such as classrooms, study spaces, libraries, meeting rooms and laboratories.
Please follow ALL of the public health measures in place to reduce the risk of infection, such as wearing a face mask, keeping a safe distance from others at all times, avoiding gatherings, cleaning hands, booking a seat in the classroom and registering your seat number when attending a lecture.
The University’s Covid-19 Task Force
- Provvedimenti a seguito del Decreto Legge n.172 del 26/11/2021
L’Unità di Crisi si è riunita in seguito alla pubblicazione del Decreto Legge 26 novembre 2021, n. 172 "Misure urgenti per il contenimento dell'epidemia da COVID-19 e per lo svolgimento in sicurezza delle attività economiche e sociali", per valutare le ricadute in ambito universitario.
In particolare, si chiarisce che:
- l’estensione dell’obbligo vaccinale per il personale della scuola non riguarda l’ambito universitario, pertanto lavoratori e studenti potranno continuare ad accedere all’Università, per svolgere le proprie mansioni lavorative e per partecipare alle attività accademiche (lezioni, laboratori, esami, lauree, …), esibendo il green pass “base” ottenibile a seguito di vaccinazione, di guarigione dalla malattia o di tampone rapido o molecolare (con i rispettivi diversi limiti temporali di validità);
- dal 6 dicembre 2021 al 15 gennaio 2022 (o, comunque, nel caso di “zona gialla”), sarà invece richiesto il “super-green pass”, ottenibile solo a fronte di vaccinazione o di guarigione dalla malattia, agli utenti esterni che vogliano accedere agli spazi universitari per:
- partecipare agli esami di laurea, esami finali di dottorato, diplomi di specializzazione, esami finali di master e di corsi di perfezionamento;
- partecipare ad eventi, proiezioni cinematografiche, convegni e mostre;
- accedere alle biblioteche universitarie.
I controlli sul possesso del green pass “base”, obbligatorio per chiunque voglia accedere alle strutture universitarie secondo quanto stabilito con D.L. n.122 del 10/09/2021, e del super green pass, richiesto agli utenti esterni nei casi sopra descritti, continuerà ad essere effettuato secondo le modalità descritte nel comunicato del 7 novembre 2021: dal personale di prima accoglienza, dalle unità mobili di verificatori e dal personale specificamente delegato dal Rettore per il controllo dei green pass in ambiti specifici.
Si specifica che per attestare il proprio status di lavoratore o studente universitario, ai fini del controllo del green pass “base”, si dovrà esibire, insieme al green pass, il proprio tesserino universitario (anche telematico).
Il nuovo decreto legge stabilisce anche la riduzione della validità del Green Pass dagli attuali 12 a 9 mesi; pertanto, i lavoratori universitari che si trovassero con la certificazione verde in scadenza (avendo partecipato alla prima campagna vaccinale per il personale scolastico) e non riuscissero a prenotare la dose booster di vaccino entro i nove mesi dalla seconda dose, potranno inviare alla casella e-mail rettorato@ateneo.univr.it il proprio green pass (versione completa, con l’indicazione delle date di vaccinazione) e la prenotazione della dose booster. A fronte di tale documentazione, il Rettore rilascerà un modulo che consentirà, temporaneamente (fino alla data di prenotazione della dose booster) l’accesso alle strutture dell’Università di Verona.
Resta invariata la possibilità di accesso alle strutture universitarie per chi sia in possesso di esenzione dalla campagna vaccinale secondo quanto stabilito dalla Circolare del Ministero della Salute del 4 Agosto 2021; si conferma, altresì, che le certificazioni di esenzione sono state prorogate fino al 31 dicembre 2021, con Circolare del Ministero della Salute n.53922 del 25/11/2021.
- Provvedimenti in materia di smart working in caso di quarantena propria o dei figli minori di 14 anni
In seguito all’andamento epidemiologico, in fase di peggioramento, stanno rapidamente aumentando le segnalazioni, da parte di studenti e di personale universitario, di positività, di quarantena e di isolamento domiciliare fiduciario dei figli (frequentanti le scuole primarie e secondarie); pertanto, allo scopo di permettere al personale universitario di continuare a lavorare durante la quarantena (propria o dei propri figli minori di 14 anni o disabili) o nei giorni seguenti la chiusura dell’isolamento, nel caso di positività oltre il 21° giorno, il personale tecnico-amministrativo può richiedere al proprio Dirigente di svolgere il lavoro in modalità agile, tutti i giorni:
- per il periodo per cui il SISP ha disposto il provvedimento di isolamento per positività (se asintomatici e in assenza di certificato medico di malattia);
- per il periodo per cui il MMG o il SISP ha disposto il provvedimento di quarantena per contatto stretto;
- per il periodo per cui il proprio figlio minore di 14 anni o disabile è in isolamento domiciliare fiduciario per la presenza di casi positivi in classe (a seguito di disposizione del SISP o della scuola);
- per il periodo oltre il 21° giorno di positività, fino a presentazione del tampone negativo all’indirizzo e-mail: competente@ateneo.univr.it
Per accedere a questa modalità di lavoro, il personale tecnico-amministrativo dovrà inviare alla Direzione Risorse Umane (e-mail: personale.tecnicoamministrativo@ateneo.univr.it) il modulo in allegato, compilato e firmato, anche dal proprio Dirigente, insieme al provvedimento di isolamento o di quarantena trasmesso dall’autorità sanitaria competente o dalla scuola.
Nel caso in cui fossero i docenti a trovarsi in queste condizioni, dovranno avvisare il proprio Direttore di Dipartimento e, nel caso, chiedere di poter svolgere le lezioni a distanza, sempre per il periodo di tempo identificato come sopra, alla struttura didattica e al Presidente del proprio Collegio Didattico.
firmato
Unità di Crisi
A seguito dell'emanazione del Decreto Legge 26 novembre 2021, n. 172 "Misure urgenti per il contenimento dell'epidemia da COVID-19 e per lo svolgimento in sicurezza delle attività economiche e sociali", che prevede l’introduzione dell'obbligo della dose booster entro il 15 dicembre 2021 per gli esercenti le professioni sanitarie e l'estensione dell'obbligo vaccinale anche al personale amministrativo della sanità, nonché la riduzione della durata del green pass da 12 a 9 mesi, l'AOUI ha implementato la propria offerta vaccinale nei Punti Vaccinali Ospedalieri presso il Polo Confortini (palazzina ambulatoriale 3° piano lato Mameli di Borgo Trento) e di Borgo Roma (Policlinico, settimo piano, Scala B, Medicina del Lavoro e ambulatorio 59 corpo G - ex ambulatorio tamponi).
A fronte di tale maggior disponibilità, l’AOUI offre, da oggi, anche al personale universitario non convenzionatoche, a vario titolo (es. assegnisti, borsisti, docenti e personale TA), opera in ambito sanitario, compreso il personale che opera prevalentemente agli Istituti Biologici e nella Palazzina di Farmacologia, ma ha meno di 40 anni e ha completato il ciclo vaccinale almeno da 5 mesi, la possibilità di vaccinarsipresso uno di questi due Punti Vaccinali Ospedalieri prenotando l'appuntamento tramite il sistema zero coda, al seguente link: http://intranet-aouiverona.zerocoda.it/.
Questa fascia di lavoratori si aggiunge agli studenti dei Corsi di Laurea di Medicina e Chirurgia, di Odontoiatria e Protesi Dentaria, e delle Professioni Sanitarie e ai dottorandi di area sanitaria, ai quali l’AOUI aveva già offerto questa possibilità (vd. comunicati precedenti) e per i quali la dose booster è vivamente caldeggiata, dovendo accedere a strutture sanitarie in cui, da 15 dicembre, per effetto del nuovo decreto legge, sarà presente l’obbligo vaccinale.
Si ricorda, a tutti, che, per la somministrazione della dose booster, è necessario che siano trascorsi almeno 5 mesi dalla data di somministrazione della seconda dose (non più 6 mesi, come precedentemente comunicato).
E' NECESSARIO inoltre presentarsi presso la sede vaccinale rispettando l'orario assegnato, muniti di tessera sanitaria, moduli anamnesi e consenso debitamente compilati e firmati (aggiungere link) e con il tesserino universitario per il riconoscimento, senza il quale non sarà possibile accedere alla vaccinazione, anche se prenotati.
L’AOUI informa, inoltre, che per chi fosse interessato, è possibile prenotarsi per la co-somministrazione della terza dose di vaccino anti SARS-COV-2 e della vaccinazione anti influenzale.
A tutti gli altri studenti e lavoratori non di area sanitariache abbiano completato il ciclo vaccinale almeno da 5 mesi si segnala che, a seguito della Circolare di Ministero della Salute n. 53886 del 25/11/2021, che ha esteso la platea vaccinale destinataria della dose “booster” (di richiamo) anche ai soggetti a partire dai 18 anni di età, sarà possibile, a partire dal 1° Dicembre2021, prenotarsi presso una delle sedi dell’ULSS9, collegandosi al sito attraverso il seguente link https://www.aulss9.veneto.it/index.cfm?action=mys.page&content_id=1935.
Si raccomanda di seguire le istruzioni e di iscriversi nella categoria “APPUNTAMENTI DOSE BOOSTER”.
Si ricorda, inoltre, come precedentemente comunicato, che la prenotazione può essere fatta indipendentemente dalla propria partecipazione allo “Studio della risposta immunitaria al Sars-Cov-2 negli operatori dell’Azienda Ospedaliera Universitaria Integrata di Verona”. A coloro che stanno partecipando allo studio, verrà offerta la possibilità di effettuare un prelievo a distanza di tempo dalla terza dose, con tempistica in fase di definizione; tali persone riceveranno una comunicazione specifica.
Si specifica, infine, che, per i cittadini non residenti in ULSS 9 iscritti al Servizio Sanitario Nazionale, per poter accedere alla prenotazione è necessario prima contattare il numero verde regionale 800 46 23 40.
firmato
Unità di Crisi
Allegati
In addition to what was announced on 2 November regarding the Covid-19 vaccine booster, we hereby inform you that:
- if you are 40 years old and above and have completed your vaccination cycle more than 6 months ago, you can book your vaccination booster at one of the ULSS9 centres via the following link: https://www.aulss9.veneto.it/index.cfm?action=mys.page&content_id=1935. Please follow the instructions and register in the section “APPUNTAMENTI DOSE BOOSTER”. As in the case of people over 60, the booking can be made independently of one's participation in the "Study of the immune response to Sars-Cov-2 in the operators of the AOUI - Azienda Ospedaliera Universitaria Integrata di Verona". Those who are taking part in the study will be offered the possibility of undertaking a blood test some time after the third dose (at a time to be determined); these people will receive a specific communication;
- based on an agreement between the University of Verona and the University Hospital of Verona (AOUI - Azienda Ospedaliera Universitaria Integrata), students on the degree programmes in Medicine and Surgery, Dentistry and Dental Prosthetics, and the Health Professions, may now book their flu vaccine at one of the AOUI centres via the following link: http://intranet-aouiverona.zerocoda.it/;
- PhD students of the medical area who have completed the vaccination cycle more than 6 months ago, can book their vaccination at one of the AOUI centres via the following link: http://intranet-aouiverona.zerocoda.it/;
Please bring with you the completed forms (see annexes) and your university ID card for identification, without which you will not be able to access the vaccination, even if you have booked your place.
- For non-medical university staff who, under various conditions (e.g. research grant and scholarship holders, lecturers and technical-administrative staff), work in the health sector, including staff working at Istituti Biologici and the Pharmacology department, are under 40 years of age and have completed their vaccination cycle more than 6 months ago, we are in the process of determining with AOUI the procedures for access to vaccination.
In addition, international students and visiting professors are advised that the Italian Ministry of Health has published Circular No. 50269 of 04/11/2021, which includes instructions on Covid-19 vaccine boosters for those who have been administered a vaccine not authorised by EMA abroad. Please note that this Circular has confirmed the procedure already in place and adopted by the University in agreement with AOUI and the University’s International Office, which is the following: those who find themselves in this situation should write to: debora.brocco@univr.it or relazioni.internazionali@ateneo.univr.it and send the following information:
- name and surname;
- place and date of birth;
- tax ID number;
- e-mail address;
- type of vaccine and dates of 1st and 2nd dose.
Afterwards, those who have provided the above information will receive, from an AOUI e-mail address (riprogrammazione.vaccini@aovr.veneto.it or similar), an appointment to receive one or two doses of vaccine (according to the provisions of the Ministerial Circular) at one of the two AOUI centres.
We would like to remind you that the Green Pass certificate can now be obtained by all vaccinated persons in Italy, including foreign citizens not registered with the Italian National Health System. If you have not received your AUTHCODE by SMS, simply fill in the form on the web page: https://www.dgc.gov.it/spa/public/home and flag “Utente non iscritto al SSN vaccinato in Italia” ("User vaccinated in Italy and not registered with SSN").
As for those who received the vaccination in early 2021, and do not fall into the above-mentioned or previously mentioned categories, specific guidance will be made available should the Italian government reduce the months of validity of the Green Pass certificate.
The University’s Covid-19 Task Force
In the light of the most recent scientific evidence and in accordance with the indications provided by the national and regional health authorities, with regard to the Covid-19 vaccine booster, we inform you that:
- If you are 60 years old and above and have completed your vaccination cycle more than 6 months ago, you can book your vaccination booster at one of the ULSS9 centres via the following link: https://www.aulss9.veneto.it/index.cfm?action=mys.page&content_id=1935.
Please follow the instructions and register in the section “APPUNTAMENTI DOSE BOOSTER”. The booking can be made independently of one's participation in the "Study of the immune response to Sars-Cov-2 in the operators of the AOUI - Azienda Ospedaliera Universitaria Integrata di Verona". Those who are taking part in the study will be offered the possibility of undertaking a blood test some time after the third dose (at a time to be determined); these people will receive a specific communication. - Health workers and students on the degree programmes in Medicine and Surgery, Dentistry and Dental Prosthetics, and the Health Professions, who have completed the vaccination cycle more than 6 months ago, can book their vaccination at one of the AOUI centres via the following link: http://intranet-aouiverona.zerocoda.it/
Please bring with you the completed forms (see annexes) and your university ID card for identification, without which you will not be able to access the vaccination, even if you have booked your place.
In the next few weeks, the University of Verona, in agreement with the University Hospital of Verona (AOUI - Azienda Ospedaliera Universitaria Integrata), based on the current vaccination trend for healthcare staff, will assess the possibility of offering vaccine boosters to other categories of university staff. We will inform you of the decisions taken by the health authorities at both local and national level.
Please note that the Green Pass is valid for 12 months from the date of the second or single dose (in the case of Janssen vaccine, or infection).
The University’s Covid-19 Task Force
Annexes
Classrooms
Following the evolution of the epidemiological situation and governmental indications regarding activities taking place indoor, the University’s Covid-19 Task Force has given its approval for the full use of classroom capacity. We therefore inform you that, as of Monday 18 October, all classroom seats during lectures can be used.
Please note that holding a valid Green Pass is mandatory to attend lectures on site, as well as wearing a face mask and following all prevention measures in place while at the University. Moreover, anyone showing flu-like symptoms or a body temperature above 37.5 degrees will be denied access.
Please find below the mandatory rules to follow in order to attend lectures on site at the University:
- students wishing to attend in-person lectures at the University will need to book their place in advance via the UNIVR Lezioni app, or through the relevant online platform;
- once you have booked your seat in the classroom via the UNIVR Lezioni app or on the web, you can sit on any available place;
- once you have taken your seat, you must register your seat number via the app, or on the web.
Please note that entering the correct seat number is important to enable contact tracing, should a person on site test positive. In the event that a seat is not registered, or the reservation is cancelled due to inability to attend, all students who made the reservation will be regarded as attending and potentially exposed individuals.
Please note that bookings and seat registrations will be checked on a daily basis. Please note: should you test positive for Covid-19, or be put in quarantine for having being in close contact with a positive person, please contact the University’s Covid-19 Contact Person, Dr. Debora Brocco (e-mail: debora.brocco@univr.it; tel. 045/8027683 or 348/7337833) as soon as possible.
For further information and FAQ, please see: https://www.univr.it/it/app-univr-lezioni
Study spaces
As well as classrooms, from Monday 18 October all study spaces may be used – exclusively for study purposes – provided that face coverings are kept at all times. While having lunch, only marked seats may be used and all measures set out in the Update of 7 October 2021 must be followed, including keeping a one-metre distance from other people at all times, sitting in alternate seats, and avoiding moving chairs.
Libraries
From Monday 18 October, the Frinzi, Meneghetti and Santa Marta libraries will reopen STUDY SPACES at 100%. University and external users will be admitted, provided that they hold a valid Green Pass certificate and book their seat in advance via the App Affluences. To prepare the study spaces, on Monday 18 October the University libraries will open at 11 am.
External users are advised that the LIBRARY SERVICES (use of computers, book borrowings, etc.) will be available only from Tuesday 2 November onwards, in order to enable all relevant procedures to be restored. To this end, all external users are advised that they should make an appointment for library services (SERVIZI BIBLIOTECARI) on the web page Chiedi al Sistema bibliotecario, from Monday 25 October.
From 18 October, departmental libraries will be open to University users, by appointment only, with extended opening hours and for the available seats. For further information, please see the web page of each library.
For further information: Orari, servizi e modalità di accesso alle Biblioteche di ateneo
Working from Home
Concerning the University regulations on Working from Home schemes, please see the message from the Director-general sent to Managers and Department Directors.
For further information, please find attached the Decree of the Minister for Public Administration and the Working from Home contract template for employees.
Access to University premises and facilities, and Green Pass checking procedures
Following the introduction of the Green Pass requirement for anyone wishing to access University premises and facilities, established by Law Decree no. 122 of 10/09/2021, and the experience gained from 1 September to date, it is hereby established that Green Pass checking procedures may be carried out by:
- reception staff in relation to the following categories: University staff of any type; staff from external companies carrying out activities at the University; all graduation and final examination participants and attendees (candidates, Graduation Committee members, any accompanying person, professional photographers), for Bachelor’s and Master’s degrees, as well as for Single cycle/Combined Bachelor+Master’s degrees, PhD programmes, postgraduate specialisation programmes, Professional Master’s programmes, advanced and professional development courses. Moreover, students and all visitors accessing the University will be checked on a random basis;
- members of specific units established with the aim of checking Green Pass requirements in all the University facilities and structures (teaching facilities, offices and labs in all campuses and facilities of the University of Verona, including those outside Verona) in relation to all users, regardless of their role;
- library reception staff of the University Library System at all libraries (Frinzi, Meneghetti and Santa Marta libraries) in relation to all users, upon prior booking;
- lecturers and teaching staff delegated by the Rector will be able to check, on a random basis, the Green Pass requirement in relation to students accessing the University premises to attend lectures and lab activities, take exams, or take part in Office Hours with lecturers and teaching staff. In particular, it will be up to the relevant lecturers to carry out random checking procedures in their classroom if the University facility in question does not have a dedicated reception area/staff at the entrance;
- Department Managers/Directors or other individuals appointed by them (Area or Unit managers, Department Supervisors, etc.) and delegated by the Rector may carry out random checks on the relevant members of staff, both teaching and technical-administrative staff;
- Department Managers/Directors or other individuals appointed by them and delegated by the Rector in the University facilities outside Verona, where the facility in question does not have a dedicated reception area/staff at the entrance, may carry out random checks on the relevant members of staff and users accessing the University facility;
- members of staff appointed by seminar/event organisers delegated by the Rector may carry out checks on all the participants concerned.
Those who are unable to receive the vaccine according to the Ministry of Health Notice of 4 August 2021, will have to show, instead of the Covid-19 Green Pass, the exemption certificate issued by their General Practitioner or by the Vaccination Services of the Regional Health Authorities and Bodies; as set out in the Ministry of Health Notice no. 43366 of 25 September 2021, the exemption certificate will be valid until 30 November 2021.
Eating/drinking while at the University
In light of the current epidemiological situation, the number of vaccinated people and the Green Pass requirement for anyone accessing University premises and facilities, the University’s Covid-19 Task Force hereby suspends the ban on drinking and eating on and off University premises and facilities - established on 28 October 2020 -, provided that the following public health measures are always complied with:
- no gatherings are permitted at the University;
- people must keep at least a one-metre distance from others at all times, and must sit in the alternate seats that are marked out with numbers to ensure ‘social distancing’; chairs must not be moved from their location;
- people must wear a face mask (preferably a surgical one, without exhalation valve) to cover their mouth and nose at all times, except when drinking or eating;
- if possible, it is advisable to meet the same people when eating or drinking, so as to restrict the possibility of contagion to a small group of individuals, which makes things easier for contact tracing purposes. It is also advisable to keep a record of the names of these people for at least 14 days: should a person test positive for Covid-19, or be put in quarantine for having being in close contact with a positive person, please contact the University’s Covid-19 Contact Person, Dr. Debora Brocco (e-mail: debora.brocco@univr.it; tel. 045/8027683 or 348/7337833) as soon as possible, and send her the list of the people you have been in close contact during the last 14 days;
- people must clean their hands frequently;
- people should bring sanitising wipes with them, and clean the table on which they have eaten and all the objects they have used at the end of the meal.
Please note that the ESU Verona canteen service is now open; for further information, please see the relevant web page: https://www.esu.vr.it/servizi/servizio-di-ristorazione/#ristoranti
As far as the Borgo Roma Campus is concerned, where the canteen service was suspended, we hereby inform you that a canteen service is currently available at the Borgo Roma Hospital canteen, at the Ca' Vignal cafeteria, and at the ESU cafeteria at Strada Le Grazie; the possibility of reopening the large canteen hall at the Biological Institutes is being assessed, provided that a sufficient number of users to make the service sustainable can actually be accommodated in the venue.
Attendance records for students attending lectures
With the beginning of classes for the new academic year, the performance of Easy Lesson bookings and seat occupancy registrations is being monitored to ensure that as many students as possible can safely return to attend lectures on site. Unfortunately, there were considerably fewer registrations of occupied seats in the classroom than the total number of bookings, so the importance of using Easy Lesson correctly is recalled for the following reasons:
- booking is required in order to sit in the classroom; should you become unable to attend, please cancel your booking as soon as possible, so that other students can attend, and for contact tracing purposes. Moreover, if you have booked your seat and did not show up without cancelling, you may
still be asked to self-isolate in the case of a positive case in the room;
- seat booking is fundamental for contact tracing. In the case of a positive case, whether confirmed or not, knowing the position occupied by each person allows the authorities to assess whether and for whom to order quarantine measures, without having to involve individuals who have not had close contact with the positive person, or who were not even in the classroom.
Please note: should you test positive for Covid-19, or be put in quarantine for having being in close contact with a positive person, please contact the University’s Covid-19 Contact Person, Dr. Debora Brocco (e-mail: debora.brocco@univr.it; tel. 045/8027683 or 348/7337833) as soon as possible.
Working from home
Pending a new national legislation on Public Administration, the University is now considering the organisational steps to be taken in order to enable all the University’s employees to gradually coming back to the office, while ensuring their safety.
For further information, please find attached the draft of the Decree of the Minister for Public Administration and the draft of the Green Pass guidelines for public employees (“Linee guida in materia di condotta delle pubbliche amministrazioni per l’applicazione della disciplina in materia di obbligo di possesso e di esibizione della certificazione verde covid-19 da parte del personale attualmente disponibile”), which are subject to change until officially adopted.
The University’s Covid-19 Task Force
A Croce Verde mobile medical unit will be operating a drop-in Covid-19 vaccination centre in the San Francesco canteen garden (access from Viale dell'Università) at the University of Verona, on Wednesday 6 October 2021.
Vaccinations will be offered to anyone – regardless of citizenship or residency requirements - between 9 am and 5 pm.
Pre-booking is not required. However, all those wishing to receive the vaccine on Wednesday are invited to fill in this anonymous form as soon as possible, so that the organisers have an idea of the number of people wishing to receive the vaccine, and avoid wasting vaccine doses.
Please click here to download the vaccine information sheet/consent form that must be completed, signed and submitted at the moment of receiving the vaccine.
Si informa che, facendo seguito alla Circolare del Ministero della Salute n. 40711 del 09/09/2021, l’Università di Verona, in collaborazione con l’Azienda Ospedaliera Universitaria Integrata, offre la possibilità, a chi abbia contratto un’infezione da SARS-CoV-2 confermata (definita dalla data del primo test molecolare positivo) entro il quattordicesimo giorno dalla somministrazione della prima dose di vaccino, di effettuare la seconda dose, che permetterà il rilascio della Certificazione verde COVID-19, con validità 12 mesi, a seguito di completamento del ciclo vaccinale.
Al fine di poter organizzare gli appuntamenti, si richiede, a chi si trovi nella suddetta situazione, di scrivere a debora.brocco@univr.it indicando i propri dati:
- nome e cognome
- luogo e data di nascita
- Codice Fiscale
- indirizzo e-mail
A seguire, chi ha fornito i propri dati riceverà, dalla casella e-mail riprogrammazione.vaccini@aovr.veneto.it, l’appuntamento per effettuare la seconda dose di vaccino presso il punto vaccinale situato al 2° PIANO del PADIGLIONE 40 (OSPEDALE GERIATRICO) dell’OSPEDALE DI BORGO TRENTO.
firmato
Unità di Crisi
In order to enforce the provisions of Law Decree no. 111 of 6 August 2021, and the measures adopted by the University as communicated by the University’s Covid-19 Task Force on 17 August, pending a Prime Ministerial Decree which should establish the procedures for carrying out checks on Covid-19 Green Pass, the following is hereby established:
- as of 1 September 2021, all university staff and users (lecturers – permanent and temporary teaching staff –, technical-administrative staff, PhD students, postgraduate specialisation students, scholarship and research grant holders, contractors, visiting professors, visitors, and staff of external companies carrying out activities within the University) wishing to enter the University premises and buildings, will need to use the gates supervised by the reception staff in order to have their Covid-19 Green Pass checked. As far as University managers, technical and administrative staff and linguistic tutors are concerned, please see: circolare of 24 August 2021;
- the above provisions also apply to students, who must show their Green Pass when requested to do so by the reception staff, library staff or lecturers, who are authorised by the Rector to carry out checks;
- all users of university libraries, including departmental ones, will need to have their Green Pass checked. Please note that libraries remain open to institutional users only, by online booking only (for updates see: www.univr.it/it/avviso/-/avviso/149902);
- in order to take part in graduation/final exams and ceremonies for all courses and programmes of study (Bachelor’s, Master’s, and Single cycle/Combined Bachelor+Master’s degrees, PhD and postgraduate specialisation programmes, Professional Master’s programmes, and advanced and professional development courses), students, members of graduation/exam committees, professional photographers and anyone attending must hold a Covid-19 Green Pass, as set out in the Guidelines on graduation and final exams (Vademecum esami di laurea). Each person’s Green Pass will be checked by the reception staff on site;
- those who organise or take part in events, conferences and seminars must hold a Green Pass; checking the Green Pass will be the responsibility of the relevant organisators.
Those who are unable to receive the vaccine according to the Ministry of Health Notice of 4 August 2021, will have to show, instead of the Covid-19 Green Pass, the exemption certificate issued by their General Practitioner or by the Vaccination Services of the Regional Health Authorities and Bodies; unless otherwise specified, the exemption certificate will be valid until 30 September 2021. This expiry date will be updated when the national system for digital vaccine exemption certificates is launched. Please note that the Green Pass is automatically generated and made available for free to those who:
- have had their first vaccine dose, or a single-dose vaccine, at last 15 days earlier;
- have been fully jabbed (with two doses, or one in the case of a single-dose vaccine);
- have tested negative to a molecular or antigen Covid-19 test within the previous 48 hours;
- have fully recovered from Covid-19 within the previous six months.
Should you not be able to download your Green Pass as described on the Italian government’s website (https://www.dgc.gov.it/web/ottenere.html), please contact your General Practitioner, or pharmacy.
Documents issued by health care facilities, pharmacies, test laboratories and general practitioners stating that vaccination has taken place, that the patient has recovered from Covid-19, or that the patient has tested negative for Covid-19 after taking a molecular or antigen Covid-19 test within the last 48 hours, shall have the same validity as Covid-19 Green Pass.
Finally, anyone who, despite having received the vaccine, finds themselves unable to produce the Covid-19 Green Pass for reasons beyond their control (e.g. non-EU citizens vaccinated abroad with a vaccine authorised in Italy, abnormal expiry date of the certificate, etc.) may write to rettorato@ateneo.univr.it, explaining their situation and attaching appropriate documentation. If the reasons and documentation submitted are considered valid, the Rector will issue a document allowing them access to the University of Verona premises and buildings.
Please note that all of the above measures have been taken in order to enable each and every student to safely return to the University in view of the start of the new academic year. We recommend the utmost cooperation and adaptability, as the measures described above have been taken in light of current legislation, which may be changing rapidly. You are therefore encouraged to check the Covid-19 information webpage frequently, to keep up to date with the arrangements made by the University to comply with the legislation and to tackle Covid-19 in the light of the changing epidemiological scenario and the needs of the University community.
The University’s Covid-19 Task Force
Il Decreto Legge 6 Agosto 2021 n. 111 introduce nuove misure anti-contagio e l'obbligo della certificazione verde COVID-19 (green pass) per scuola e università.
Di conseguenza, dal 1° settembre 2021 al 31 dicembre 2021 (termine previsto di cessazione dello stato di emergenza), per mantenere adeguate condizioni di sicurezza e di tutela della salute nello svolgimento della didattica e dei servizi universitari in presenza, ivi compresi esami di profitto e di laurea, tutto il personale universitario (docenti, anche a contratto, personale tecnico-amministrativo, dottorandi, specializzandi, assegnisti, borsisti, contrattisti, visiting professor, frequentatori e personale delle società esterne che svolgono attività all’interno dell’Ateneo) e tutti gli studenti universitari, ivi compresi gli studenti dei corsi post laurea e gli studenti stranieri coinvolti in progetti di scambio internazionale, devono possedere e sono tenuti a esibire, su richiesta, il green pass.
In particolare il decreto, per il personale e non per gli studenti, prevede che il mancato rispetto delle disposizioni sia considerata assenza ingiustificata e, a decorrere dal quinto giorno di assenza, tenuto conto delle caratteristiche e delle specificità della prestazione lavorativa del personale docente, da un lato, e tecnico amministrativo, dall'altro e degli altri soggetti equiparati sopra richiamati, il rapporto di lavoro sarà sospeso, e non saranno dovuti la retribuzione, né altro compenso o emolumento, comunque denominato.
Le disposizioni sul possesso del green pass non si applicano ai soggetti esenti dalla campagna vaccinale sulla base di idonea certificazione medica rilasciata dal proprio Medico di Medicina Generale (MMG).
La nota del Ministro dell'Università e della Ricerca del 7 agosto conferma le prescrizioni sia in merito all'adozione delle misure di sicurezza, sia in merito al possesso delle certificazioni verdi COVID-19 per tutto il personale universitario e per gli studenti; conferma inoltre gli aspetti sanzionatori in caso di mancato rispetto delle disposizioni.
Le verifiche sul possesso delle certificazioni verdi saranno oggetto di specifiche indicazioni tramite DPCM e, in sua assenza, saranno comunque organizzate dall'Ateneo di Verona nel rispetto della normativa della privacy. Le verifiche nei confronti degli studenti universitari saranno organizzate a campione.
Restano valide tutte le misure di prevenzione e contenimento del contagio adottate sino ad ora dall'Ateneo (vedi precedenti comunicati dell'unità di Crisi nella pagina web Info-Covid), in particolare il mantenimento delle distanze di sicurezza e l'uso della mascherina nei locali di ateneo.
Ribadiamo che l'accesso alle biblioteche di Ateneo, la partecipazione a eventi, mostre, congressi, oltre che l'accesso ai concorsi pubblici, può avvenire solo con l'esibizione della certificazione verde COVID-19, come previsto dal DL 52/2021.
Restano, inoltre, in vigore tutte le misure ancora valide previste da precedenti disposizioni, in particolare quelle del DPCM 2 marzo 2021, tra cui la possibilità di adottare piani di organizzazione della didattica e delle attività curriculari con cui garantire anche specifiche esigenze formative, come ad esempio quelle di studenti con disabilità o con DSA. Restano attive anche le misure di salvaguardia della continuità didattica a beneficio degli studenti che non riescano a partecipare alle attività didattiche o curriculari in presenza, assicurando loro modalità a distanza o azioni di recupero alternative. Le stesse disposizioni si applicano anche alle attività delle altre istituzioni di alta formazione collegate all'Università di Verona.
L'Unità di Crisi, pertanto, invita il personale universitario, quello equiparato e gli studenti ad attivarsi per l’ottenimento di valida certificazione verde COVID-19, qualora non ne fosse già in possesso.
Following the entry into force of Decree Law No. 105 of 23 July 2021, the University’s Covid-19 Task Force has met to consider for which areas and activities organised by the University a Covid-19 vaccine/test certificate (also known as ‘Covid-19 green pass’) should be required from 6 August 2021. The following guidelines were therefore established:
ACADEMIC ACTIVITIES (lectures, exams, lab activities, internships, graduation ceremonies and final exams):
at present, users are not required to hold a ‘Covid-19 green pass’ to access these activities. However, all public health measures currently in force shall remain.
UNIVERSITY LIBRARIES, STUDY SPACES, COMPUTER ROOMS:
at present, users are not required to hold a ‘Covid-19 green pass’ to access these spaces. However, as previously announced, these spaces are only available to students and university users, provided that the public health measures in force are always complied with.
As far as University Libraries are concerned, please see: Orari, servizi e modalità di accesso
In all Study spaces and Computer rooms social distancing measures and all public health measures in force must be complied with at all times.
SEMINARS AND CONFERENCES:
In accordance with the new decree, from 6 August 2021, only those holding a valid ‘Covid-19 green pass’ (vaccination, proof of recovery, or recent negative test result) will be able to attend conferences and seminars.
The measures set out in Prime Ministerial Decree of 2 March 2021 shall remain in force from 1 August to 31 December 2021, in agreement with Annex A of Regional Decree no. 83/2021. For further information, please see the University’s “Guidelines on conferences and events to be held at the University”, updated on 28 July 2021.
PUBLIC EVENTS:
In accordance with Legislative Decree no. 105/2021, in the white and yellow areas, for any events open to the public in theatres, concert halls, cinemas, entertainment and live music venues and in other venues or spaces, including open-air venues, seats must be booked in advance, and a distance of at least one metre between people not in the same household and for staff must be ensured at all times. Access will only be permitted to those who hold a ‘Covid-19 green pass’.
The measures set out in Prime Ministerial Decree of 2 March 2021 shall remain in force from 1 August to 31 December 2021, in agreement with Annex A of Regional Decree no. 83/2021. For further information, please see the University’s “Guidelines on conferences and events to be held at the University”, updated on 28 July 2021.
EXHIBITIONS AND GUIDED TOURS:
From 6 August 2021, all participants in guided tours will be required to hold a valid ‘Covid-19 green pass’ (vaccination, proof of recovery, or recent negative test result) in order to gain access to exhibitions on University’s premises. Checking the ‘Covid-19 green pass’ will be the responsibility of the organiser.
GYMS:
External users (i.e. excluding students and university staff) may only access the University’s gyms upon showing a valid ‘Covid-19 green pass’.
OPEN COMPETITIONS:
From 6 August 2021, in accordance with Decree Law no. 105/2021, all persons involved in open competitions (candidates, members of selection committees and staff) will be required to hold a valid ‘Covid-19 green pass’ (vaccination, proof of recovery or recent negative test result).
‘COVID-19 GREEN PASS’ EXEMPTIONS:
The requirement to hold a ‘Covid-19 green pass’ in order to access the above activities does not apply to those exempted on the basis of appropriate medical certification, as established by the Italian Ministry of Health, pursuant to Article 3(3) of Decree Law no. 105/2021.
It is hereby specified that all the above provisions have been adopted in the light of the legislation currently in force; these provisions will be promptly updated should the regulatory framework or the epidemiological situation change.
The University’s Covid-19 Task Force
In seguito alla collocazione della Regione veneto in “Zona Bianca”, per effetto dell’Ordinanza Regionale n. 83 del 05/06/2021, su tutto il territorio regionale è prevista l’abolizione del coprifuoco e l’anticipazione al 7 giugno 2021 delle date di riapertura per una serie di attività, tra cui, in particolare, per quanto riguarda l’Università, “Congressi e grandi eventi fieristici” e “Corsi di formazione”, ferma restando l’applicazione delle misure di prevenzione sanitaria di cui alla normativa nazionale e alle Linee guida per la riapertura delle attività economiche e sociali, predisposte dalla Conferenza delle Regioni e delle Province autonome (rev. 28/05/2021). Alla luce di quanto previsto nell’Ordinanza Regionale n. 83/2021, e relativo allegato, pertanto, l’Ateneo di Verona adotta i seguenti provvedimenti:
SERVIZI
- a partire da lunedì 14 giugno e fino a domenica 25 luglio compresi, le Biblioteche Frinzi e Meneghetti estendono nuovamente l’orario di apertura serale degli spazi studio per l’utenza istituzionale da lunedì a domenica fino alle 23.30. Resta obbligatorio il rispetto del distanziamento interpersonale e la prenotazione del posto tramite App Affluences. (Per informazioni aggiornate vedere gli avvisi sulla pagina web del Sistema Bibliotecario di Ateneo);
- per quanto riguarda Spazi studio e aule di informatica, questi potranno tornare ad essere utilizzati da tutti gli studenti, con la raccomandazione che vengano utilizzati SOLO per lo studio e nel rispetto delle seguenti disposizioni:
- i posti a sedere continueranno ad essere contingentati, pertanto, sarà vietato sedersi in alcune postazioni, debitamente contrassegnate, o spostare le sedie;
- dovrà essere mantenuto il distanziamento di almeno 1 m tra un utente e l’altro;
- dovrà essere utilizzata, per tutto il tempo di permanenza, una mascherina che garantisca la copertura dal naso al mento compresi (possibilmente chirurgica, non mascherine con valvola di espirazione);
- saranno vietati gli assembramenti;
- sarà vietato mangiare e fumare;
- si raccomanda una frequente igiene delle mani.
Gli spazi studio e le aule di informatica saranno soggetti a sorveglianza ed eventuali trasgressori delle regole saranno allontanati e invitati ad uscire dalle sedi universitarie.
RIUNIONI
- le riunioni, comprese quelle degli organi collegiali e i consigli di Scuola/Dipartimento/Collegio didattico, potranno essere svolte in presenza o in modalità mista, laddove sussistano motivate ragioni e a condizione che sia garantito il distanziamento interpersonale di almeno 1 m, l’uso della mascherina chirurgica (o dispositivi di protezione individuale di livello superiore) e un’adeguata pulizia e aerazione dei locali;
CONVEGNI ED EVENTI
- si possono ricominciare a fare congressi e convegni, nel rispetto di quanto previsto nel “VADEMECUM PER L’ORGANIZZAZIONE DI CONVEGNI ED EVENTI ALL’INTERNO DEGLI SPAZI UNIVERSITARI_rev. 07.06.2021”, in conformità a quanto prescritto nell’allegato A all’ordinanza regionale n.83/2021;
- non è più necessario richiedere l’autocertificazione per l’accesso agli spazi universitari (salvo quando espressamente richiesto per attività particolari, es. concorsi e test d’ammissione) ma, nel caso di convegni ed eventi di vario tipo che prevedano l’accesso di persone esterne all’Università, permane l’obbligo di registrazione delle presenze e di conservazione degli elenchi per 14 giorni.
Good hygiene measures